วันพฤหัสบดีที่ 19 กันยายน พ.ศ. 2562

ການຕັ້ງຄຳຖາມໃນການໂຄ້ຊ...


...ການຕັ້ງຄຳຖາມໃນການໂຄ້ຊ ເປັນເລື່ອງງ່າຍທີ່ຜູ້ເປັນໂຄ້ຊຄົນໃດກໍສາມາດເຮັດໄດ້ ແຕ່ ຈະເຮັດໃຫ້ໄດ້ດີ ໝາຍຄວາມວ່າ ເລືອກໃຊ້ຄຳຖາມຖືກກັບເວລາ ອີງກັບອາລົມ ຄວາມຮູ້ສຶກ ບັນຍາກາດໃນການໂຄ້ຊ ເປັນເລື່ອງທີ່ຕ້ອງອາໄສການຝຶກຢ່າງຕໍ່ເນື່ອງ ເພື່ອຫຼໍ່ຫຼອມຜູ້ເປັນໂຄ້ຊ ໃຫ້ເປັນໂຄ້ຊທີ່ດີໄດ້...

...ຄຳຖາມທີ່ເກີດຂຶ້ນຢາມຜູ້ຂຽນຝຶກອົບຮົມເລື່ອງການຕັ້ງຄຳຖາມ ແມ່ນ ຈະຖາມຫຍັງດີລ່ະ...ເປັນຄຳຖາມສຸດຄລາສສິກ ທີ່ຜູ້ຂຽນຖືກຖາມມາຕະຫຼອດ...ແລະ ຄຳຕອບທີ່ຜູ້ຂຽນຖາມກັບຄືນ ແມ່ນ ທ່ານຮູ້ລ່ະຍັງ ວ່າຈຸດປະສົງຂອງການຖາມ ແມ່ນຫຍັງ, ເຂົາໃຫ້ທ່ານເຮັດບົດບາດຫຍັງ ຈຶງໄດ້ໄປຕັ້ງຄຳຖາມຜູ້ອື່ນ?...

...ຈຸດປະສົງຂອງການຕັ້ງຄຳຖາມ ແມ່ນ ການສ້າງບັນຍາກາດທີ່ດຶງດູດຄວາມສົນໃຈ...ກະຕຸ້ນໃຫ້ເກີດຄວາມຄິດໃໝ່ໆ...ສົ່ງເສີມໃຫ້ເກີດການທົບທວນຕົວເອງ ການສຳຫຼວດຊອກຫາຕົວເອງ...ສົ່ງເສີມໃຫ້ເກີດຄວາມມຸ້ງໝັ້ນໃນພັນທະ...ດັງນັ້ນ ການນຳໃຊ້ຄຳຖາມຈຶງຕ້ອງມີຄວາມຫຼາກຫຼາຍ ອີງກັບຈຸດປະສົງການນຳໃຊ້ຄຳຖາມທີ່ວ່າມາ...

...ປະເພດຂອງຄຳຖາມ ກໍມີຫຼາຍປະເພດ ທີ່ນຳໃຊ້ໃນການໂຄ້ຊ...

ຄຳຖາມປາຍເປີດ...ແມ່ນ ຄຳຖາມທົ່ວໄປ ທີ່ເປັນຄຳຖາມໃຫ້ຜູ້ຖືກໂຄ້ຊ ໄດ້ຕອບຄຳຖາມຢ່າງອິດສະຫຼະ...ຄຳຖາມທີ່ເຮົາລຶ້ງເຄີຍ ແມ່ນ ແມ່ນຫຍັງ, ອັນໃດ, ຍ້ອນຫຍັງ, ຢູ່ໄສ, ແນວໃດ, ຢາມໃດ...

ຄຳຖາມສືບຄົ້ນ...ແມ່ນ ຄຳຖາມທີ່ໃຊ້ຖາມໃນກໍລະນີທີ່ຄ້ອງການໃຫ້ຜູ້ຖືກໂຄ້ຊໄດ້ລົງລາຍລະອຽດ ເນື້ອໃນຈາກການສົນທະນາບໍ່ໄດ້ກ່າວເຖີງໄວ້ ຫຼື ຂ້າມຫົວຂໍ້ທີ່ສຳຄັນໄປ...ແຕ່ຢ່າໃຊ້ຫຼາຍເກີນຄວາມຈຳເປັນ ຍ້ອນຈະເຮັດໃຫ້ຜູ້ຖືກໂຄ້ຊຮູ້ສຶກອຶດອັດ ຄ້າຍຄືການສອບສວນຜູ້ຖືກກ່າວຫາ...ດັງນັ້ນ ການໃຊ້ພາສາຮ່າງກາຍ ການສະແດງອອກ ແລະ ນ້ຳສຽງທີ່ເວົ້າອອກມາ ຕ້ອງເປັນທຳມະຊາດ ເຮັດໃຫ້ຜູ້ຖືກໂຄ້ຊຮັບຮູ້ວ່າຜູ້ເປັນໂຄ້ຊກຳລັງສະໜັບສະໜຸນຢູ່...ຕົວຢ່າງຂ້າງລຸ່ມນີ້

ຍ້ອນຫຍັງ ທ່ານຈຶງຄິດວ່າເລື່ອງນີ້ສຳຄັນ?
ເລື່ອງນີ້ມີຄວາມໝາຍສຳຄັນຕໍ່ທ່ານແນວໃດ?
ທ່ານມີທາງເລືອກໃດແດ່ ໃນການຈັດການກັບບັນຫານີ້?
ໃຫ້ທ່ານໄດ້ອະທິບາຍໃຫ້ສະເພາະເຈາະຈົງຕຶ່ມອີກແດ່ ໄດ້ຫຼືບໍ່?
ມີຜູ້ໃດກ່ຽວຂ້ອງແດ່? ແລະຜູ້ໃດແມ່ນຜູ້ຮັບຜົນປະໂຢດຫຼັກ?
ມີຫຍັງທີ່ທ່ານຕ້ອງການເນັ້ນໜັກເປັນພິເສດຫຼືບໍ່?
ມີທາງເລືອກອື່ນອີກຫຼືບໍ່ ທີ່ທ່ານຍັງບໍ່ໄດ້ພິຈາລະນາ?
ທ່ານເຮັດແນວໃດ ໃນການຈັດການກັບບັນຫານີ້ໄດ້ທັນເວລາ?
ທ່ານຄິດວ່າ ຜູ້ຢູ່ໃນເຫດການນີ້ຈະອະທິບາຍສິ່ງທີ່ເກີດຂຶ້ນວ່າແນວໃດ?
ແມ່ນຫຍັງທີ່ທ່ານໃຫ້ຄວາມເອົາໃຈໃສ່ທີ່ສຸດໃນເລື່ອງນີ້?
ແມ່ນຫຍັງທີ່ເປັນຄວາມກັງວົນຂອງເຈົ້າ?

ຄຳຖາມປາຍປິດ...ແມ່ນ ຄຳຖາມທີ່ແນໃສ່ຄຳຕອບທີ່ບໍ່ຕ້ອງການອະທິບາຍຕຶ່ມ ຕອບແຄ່ວ່າ ແມ່ນ ຫຼື ບໍ່ແມ່ນ...ຄຳຖາມປະເພດນີ້ ບໍ່ຄ່ອຍນຳໃຊ້ໃນການໂຄ້ຊ ຍ້ອນວ່າ ຈະເຮັດໃຫ້ຜູ້ຖືກໂຄ້ຊຮູ້ສຶກບໍ່ມີທາງເລືອກ ບໍ່ໄດ້ຊອກຫາຄຳຕອບທີ່ສາມາດອະທິບາຍລວມທັ້ງ ເຮັດໃຫ້ເກີດຄວາມຮູ້ສຶກຖືກຕັດສິນຈາກຜູ້ຖາມ...

ຄຳຖາມສະທ້ອນຄືນ...ແມ່ນ ຄຳຖາມເພື່ອກວດຄືນການຮັບຮູ້ ແລະ ຄວາມເຂົ້າໃຈ...ເປັນການຖາມຜູ້ຖືກໂຄ້ຊກັບຄືນ ໃນເລື່ອງທີ່ຜູ້ຖືກໂຄ້ຊໄດ້ສື່ສານກັບຜູ້ເປັນໂຄ້ຊ ເພື່ອໃຫ້ຜູ້ຖືກໂຄ້ຊໄດ້ສຳຫຼວດ ກວດກາຄວາມຮູ້ ຄວາມເຂົ້າໃຈກ່ຽວກັບເລື່ອງທີ່ເລົ່າໃຫ້ຜູ້ເປັນໂຄ້ຊຟັງ...ນອກຈາກນັ້ນ ຜູ້ຖືກໂຄ້ຊ ກໍຈະໄດ້ທວນຄືນອາລົມ ຄວາມຮູ້ສຶກຕໍ່ເລື່ອງທີ່ເວົ້າມານຳ ເພື່ອສື່ສານກັບຜູ້ເປັນໂຄ້ຊໄດ້ຖືກຕ້ອງ ບໍ່ແມ່ນໃຫ້ຜູ້ເປັນໂຄ້ຊຕີຄວາມໝາຍເອົາເອງ...ຕົວຢ່າງຂ້າງລຸ່ມນີ້...

ຜູ້ຖືກໂຄ້ຊ ຂ້ອຍຮູ້ສຶກໝຸດໝັດກັບຕົວເອງຫຼາຍ ຕອນນີ້
ຜູ້ເປັນໂຄ້ຊ ໂດຍ ອາການໝຸດໝັດກັບຕົວເອງ ເປັນແນວໃດນໍ້?
ຜູ້ຖືກໂຄ້ຊ ພະນັກງານໃນພະແນກບໍລິຫານມັກຈະເຮັດໃຫ້ຂ້ອຍສັບສົນ
ຜູ້ເປັນໂຄ້ຊ ອາການສັບສົນຂອງເຈົ້າ ກ່ຽວຂ້ອງກັບ ອາການໝຸດໝັດຕົວເອງ ຫຼືບໍ່?

ຄຳຖາມຊີ້ນຳ...ການໃຊ້ຄຳຖາມແບບນີ້ ຕ້ອງໃຊ້ດ້ວຍຄວາມລະມັດລະວັງແດ່ ຍ້ອນວ່າ ເຮັດໃຫ້ຜູ້ຖືກຖາມຮູ້ສຶກວ່າມີຄຳຕອບທີ່ຖືກຕ້ອງຢູ່ແລ້ວ ເຊີ່ງອາດຈະຂັດແຍ້ງກັບຫຼັກການໂຄ້ຊຢູ່...ແຕ່ໃນສະຖານະການທີ່ຜູ້ເປັນໂຄ້ຊຕ້ອງການໃຫ້ຜູ້ຖືກໂຄ້ຊໄດ້ຕັດສິນໃຈເລືອກຄຳຕອບທີ່ມີຢູ່ແລ້ວ ເປັນການຍ້ຳວ່າຜູ້ຖືກໂຄ້ຊຄິດຖືກແລ້ວ...ຫຼື ໃນກໍລະນີທີ່ເຮົາຕ້ອງນຳພາຜູ້ຖືກໂຄ້ຊໃຫ້ຄິດອີກໃນມຸມໜຶ່ງ...ດັງນັ້ນ ຕ້ອງໃຊ້ດ້ວຍຄວາມລະມັດລະວັງ ຕົວຢ່າງຂ້າງລຸ່ມນີ້...
ຈະບໍ່ດີກວ່ານີ້ບໍ້ ຖ້າ..., ທ່ານຄິດບໍ່ວ່າ ເຮົາຄວນຈະເຮັດ...

ຄຳຖາມສົມມຸດ...ເປັນຄຳຖາມທີ່ຖາມເພື່ອໃຫ້ຜູ້ຖືກໂຄ້ຊໄດ້ສະແດງຄຳຄິດເຫັນຕໍ່ເລື່ອງທີ່ສົມມຸດນັ້ນ ເຊີ່ງຄຳຖາມແບບນີ້ ຈະເຮັດໃຫ້ໄດ້ວິທີການໃໝ່ ຫຼາກຫຼາຍ ໃນການແກ້ໄຂບັນຫາ...ຕົວຢ່າງ ຖາມວ່າ ທ່ານຈະເຮັດແນວໃດ ຖ້າ...?, ຈະມີຫຍັງເກີດຂຶ້ນ ຖ້າ...?...

ຄຳຖາມທວນຄືນ...ເປັນຄຳຖາມທີ່ຜູ້ເປັນໂຄ້ຊຖາມເພື່ອທວນຄວາມເຂົ້າໃຈ ວ່າເຂົ້າໃຈຖືກຕາມທີ່ຜູ້ຖືກໂຄ້ຊສື່ສານອອກມາຫຼືບໍ່...

...ສ່ວນຫຼາຍແລ້ວ ຜູ້ເປັນໂຄ້ຊມັກຈະຜິດພາດບ່ອນວ່າ ຢາມຕັ້ງຄຳຖາມ ມັກຈະຕັ້ງຄຳຖາມເພື່ອຊອກຄຳຕອບໃຫ້ຕົວເອງ ບໍ່ແມ່ນຄຳຕອບຂອງຜູ້ຖືກໂຄ້ຊ...ສັງເກດຈາກການໃຊ້ຄຳຖາມປາຍປິດຫຼາຍ ຍ້ອນວ່າ ການໃຊ້ຄຳຖາມປາຍປິດ ເປັນການຕັດສິນໄປແລ້ວ ບໍ່ວ່າຈະຕອບ ແມ່ນ ຫຼື ບໍ່ແມ່ນ ຜູ້ຕອບກໍຖືກບັງຄັບໃຫ້ຕອບແລ້ວ...ບາງເທືອກໍໃຊ້ຄຳຖາມແບບສືບຄົ້ນຫຼາຍເກີນໄປ ອາດຈະເຮັດໃຫ້ຜູ້ເປັນໂຄ້ຊໃຊ້ມຸມມອງຂອງຕົວເອງໄປຕັດສິນ ຫຼື ໃຫ້ຄຳແນະນຳແບບບໍ່ຮູ້ຕົວ...

...ຖ້າຜູ້ເປັນໂຄ້ຊ ພົບວ່າ ຢາມຖາມຄຳຖາມໄປແລ້ວ ຜົນທີ່ໄດ້ຮັບບໍ່ລາບລື່ນ ກໍຕ້ອງຍ້ອນກັບມາຖາມຕົວເອງວ່າ
1. ທ່ານຖາມຜິດວິທີ ຫຼືບໍ່?
2. ຄຳທີ່ເຮົາໃຊ້ນັ້ນ ເຮັດໃຫ້ຄົນຕີຄວາມຜິດ ຫຼືບໍ່?
3. ເຮົາໃຊ້ຄຳຖາມໄດ້ຖືກປະເພດ ຫຼືບໍ່?

...ການຝຶກຕົວເອງເພື່ອຕັ້ງຄຳຖາມໄດ້ຢ່າງມີປະສິດທິພາບ...

ກໍຕ້ອງເລີ່ມຕົ້ນຈາກຮູ້ຈັກຕົວເອງກ່ອນ ຮູ້ວ່າຕ້ອງພັດທະນາຕົວເອງໃນເລື່ອງການຕັ້ງຄຳຖາມໃນມຸມໃດ ຕົວຢ່າງ ບໍ່ມີຄວາມຮູ້ ບໍ່ມີທັກສະ, ມີຄວາມຮູ້ ແຕ່ຍັງບໍ່ມີທັກສະ, ມີຄວາມຮູ້ ແລະ ມີທັກສະມາແດ່ແລ້ວ, ບໍ່ມີຄວາມຮູ້ທາງທິດສະດີ ແຕ່ມີທັກສະ...

ຈາກນັ້ນ ກໍຕ້ອງຮູ້ຈັກຜູ້ຖືກໂຄ້ຊ ສິ່ງສຳຄັນທີ່ສຸດ ເຮົາຕ້ອງເຊື່ອໝັ້ນວ່າເຂົາເຈົ້າເຮັດໄດ້, ເຂົາເຈົ້າມີຄວາມຄິດ ມີທ່າແຮງທີ່ເຊື່ອງຊ່ອນຢູ່ ເຮົາມີໜ້າວຽກໃນການພາເຂົາເຈົ້າໃຫ້ຄົ້ນພົບສິ່ງເຫຼົ່ານັ້ນ...

ຕັ້ງເປົ້າໝາຍ ແລະ ວາງແຜນການຖາມ, ເຮົາຈະໃຊ້ເຄື່ອງມືໃດ ມີຂັ້ນຕອນແນວໃດ ມີຄຳຖາມຫຍັງທີ່ກ່ຽວຂ້ອງແດ່...

ເມື່ອໄດ້ແຜນ ໄດ້ແນວທາງແລ້ວ ກໍຝຶກການຖາມ,ຖາມເອງ ຕອບເອງ, ທ້າຍສຸດກໍສະຫຼຸບບົດຮຽນຂອງຕົວເອງ ວ່າມີຫຍັງທີ່ເຮັດໄດ້ດີ ຍ້ອນຫຍັງ, ມີຫຍັງທີ່ຕ້ອງປັບປຸງ...

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น

บทความที่มีผู้เข้าอ่านมากที่สุด